Kolejiště H0 Karla Zelenky

Stavba kolejiště začala v polovině 80 let. Z té doby se dochovala jen některá vozidla, ale většina z nich dostala nový nátěr. Původní deska měla rozměry 140 x 180 cm a byl na ní ovál dvoukolejné trati. Kolejiště jsem postupně rozšiřoval a přestavoval, tak jak přibývaly poznatky a zkušenosti, které umožnily přeměnu původního "vlakodromu" na kolejiště.
Kolejiště je stále ve výstavbě, má již konečnou velikost 15 metrů čtverečných. Rozkládá se ve dvou místnostech. To si vynutilo postupné proražení pěti tunelů ve zdi. Námětem kolejiště je hlavní dvoukolejná elektrizovaná trať se dvěma stanicemi, jedna je fiktivní, druhá představuje českotřebovské nádraží, zmenšenou část jeho osobního nádraží. Dvoukolejka je ukončena vratnými smyčkami, v jedné je čtyřkolejné skryté nádraží, ze kterého odbočuje trať do nového šestikolejného skrytého nádraží. Ze stanice Kamenice odbočuje jednokolejná trať s motorovým provozem. Ta tvoří ovál a obsahuje další 2 stanice. Kolejiště zobrazuje současný provoz a díky délce kolejí umožňuje provoz rychlíků s více jak 10 vozy. Je zde také silná nákladní doprava. Vozidla jsou z převážně ČD. Trakce je stejnosměrná, ale byla by škoda vynechat tak pěkná vozidla jako jsou "Laminátky" a "Plecháče". I "Taurus", nebo ES64F4 tu odvezou svůj vlak. Na jednokolejce se potkávají "Zamračené", "Brejlovci", "Sergej" s motoráčky.

Ovládání kolejiště:
Je klasické analogové s pulzním měničem zajištujícím plynulý rozjezd, i klidnou jízdu při posunu. Výhybky jsou přestavovány pomocí telefonních relé, u některých kontakty relé přivádí proud do srdcovek. U výhybek jsou papírové makety přestavníků, pracuje se na krabicích oddělovacích cívek zabezpečovacího zařízení, postupně jsou osazovány námezníky, tratové telefony atd. Tyto detaily značně přispívají ke vzhledu kolejiště. Stanice jsou řízeny pomocí reléovek, vozidla na ně působí přes jazýčkové kontakty umístěné v kolejích. Jazýčkový kontakt je ovlivňován magnetkem umístěným na spodku lokomotivy. Tento způsob je spolehlivější než kontakty u kolejnice, nebo dvakrát přerušená krátká kolejnice tvořící kontakt.

Krajina:
Poslední a nejosvědčenější metodou stavby krajiny je použití svislých papírových žeber, potažených síťovinou. Na ní se lepí proužky sádrového obvazu. Po vytvrzení se krajina natírá příslušnými odstíny barev. Pak přichází na řadu natření lepidlem a posypání posypy fy. Polák a místy i štěrkem. Na závěr se doplňují stébla delší trávy. Na starších místech jsou použity koberce trávy. Postupně se doplňují keře z lišejníku a stromky od českých výrobců. Řeka vznikla tak, že bylo vymodelováno koryto, asi 6 mm hluboké se šikmými břehy. Bylo natřeno lepidlem, posypáno pískem a místy oblázky. Po zaschnutí jsem do koryta nalil přípravek Aquaplastik. Po vytvrzení vznikla vodní hladina. Stavby jsou papírové vlastní výroby až na několik od Malé železnice a z východoněmecké produkce.

Vozidla:
Lokomotivy vznikly úpravou továrních modelů, např. 350018, nebo úpravou karoserií původních modelů na novém mosazném pojezdu, 350017, 150013, 150022, 151001, 151004, 151014. Ostatní jsou z epoxidových odlitků na mosazných pojezdech, 122, 141, 181, 230, 240, 242, 742, 810, nebo na upravených pojezdech PIKO, Gützold 130, 131, 749, 750, 751, 853.
Osobní vozy jsou tovární, upravené a přebarvené např. Beel, nebo papírové na továrních podvozcích sehnaných na burzách. (DB, MAV, ČD, ZSSK). Modely jsou nakreslené na počítači, to umožňuje jakýkoliv typ a nátěr vozu. Několik vozů je z odlitku, např. BDbmsee, Btn. Ostatní vozy jsou nové od firem Sachsenmodell, ROCO.
Nákladní vozy jsou původní PIKO, nové ROCO, souprava českých uhláků Kleinmodellbahn, Fals a Uacs jsou z papíru.

Do budoucna chci dodělat rozestavěné části, upravit, nebo vyměnit některé starší části nevypadající moc modelově a doplňovat detaily.

Údaje o kolejišti:

plocha: 22,5 m2
délka kolejí: cca 215 m
převýšení: 36 cm
jednoduchých výhybek: 82
angličany: 7